tiistai 3. joulukuuta 2013

Joulukalenterin luukku 3: Muumilainauksia

Muumipeikko
- "Sitäpaitsi, kuka haluaa olla nuorempi? Minä ainakin haluan tulla vanhemmaksi!" (Muumipeikko ennustaa korteista)
- "Perhettään täytyy toisinaan tuulettaa." (Taikatalvi)

Muumimamma
- "Nukkukaa lapset musta on yö, komeetat kulkee, kun hetki jo lyö. Unta te nähkää ja unohtakaa. Yö maan jo peittää ei valoa näy, pienet karitsaiset vain laitumella käy." (Muumimamman uniruno kirjassa Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Tämä on romanttinen retki miehille!"
 - "Kultaseni, sinä olet aasi." (Muumimamma Muumipeikolle)

Muumipappa
- "Naiset! Olisinpa lähtenyt yksin. Ajatella nyt kanelia kun tuntematon kutsuu!" (jaksossa 'Muumipappa kaipaa vaihtelua')
- "Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!" (jaksossa 'Taikurin hattu')
- "Luultavasti myrskyjä onkin vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu." (Muumipapan urotyöt)
- "Voileipä tekee aina hyvää yöllä" (Muumipappa ja meri)

Nuuskamuikkunen
- "Minä asun vähän siellä ja täällä." (Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Noin siinä käy, kun tahtoo omistaa!" (Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Ajatella, miten yksinäinen sellainen on, jota kaikki pelkäävät." (Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Ikinä ei tule aivan vapaaksi, jos ihailee toista liikaa. Sen minä tiedän." (Näkymätön lapsi)
- "Tänään satun olemaan täällä - Huomenna jossakin toisessa paikassa. Minä kuljen kulkemistani, ja kun löydän hauskan paikan, pystytän telttani ja soitan huuliharppua." (Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Nojaa. Eihän sitä aina voi ystävällinen ja seurallinen. Ei yksinkertaisesti ehdi." (Näkymätön lapsi)
- "Minun on tapana maata ja katsella niitä ennen kuin nukun ja ihmetellä kuka mahtaa asua niissä ja miten sinne pääsisi. Koko taivas näyttää niin ystävälliseltä, kun se on täynnä pieniä silmiä." (Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Minä tiedän. Kaikki muuttuu vaikeaksi jos haluaa omistaa esineitä, kantaa niitä mukanaan ja pitää ominaan. Minä vain katselen niitä - ja kun lähden tieheni, ovat ne minulla päässäni. Minusta se on hauskempaa kuin matkalaukkujen raahaaminen." (Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Minä omistan kaiken mitä näen ja mistä pidän. Minä omistan koko maailman." (Muumipeikko ja pyrstötähti)
- (Revittyään irti kaikki puistossa olleet kieltotaulut) "Nyt mikään ei ole kiellettyä!"

Pikku Myy
- "Nipsu älä vingu, riittää kun tuuli vinkuu." (elokuvassa Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Pienuuttani minä kompensoin ilkeydellä."
- "Laatu ratkaisee, ei määrä. Minun sieneni ovat syötäviä!"
- "Vakiintunut elämä ei tarjoa mitään jännityksiä."
- "Ja jos kaksi höperöä asuu samassa saaressa, niin he joko tietävät toisistaan kaiken tai eivät halua tietää toisistaan mitään. Todennäköisesti sekä niin että näin. Nimittäin: eivät halua tietää, koska tietävät."
- "Hän ei osaa suuttua, se hänessä on vikana."
- "Minä en auta ketään, joka ei luota minuun" (TV-sarjan jaksossa Noita)
- "Nyt hän menee lohduttamaan. Aina hän häiritsee toisia lohduttamalla kun ne ovat vihaisia." (Muumipappa ja meri)

Hemuli
- "Olla nuori, kokea jälleen kaikki mielenailahdukset, tyttöystävät ja myöhään venyneet illat? Ei kiitos." ("Muumipeikko ennustaa korteista")
- "Eikö talvi olekin ihmeellistä- -! Minä olen talvisin aina erittäin hyvässä kunnossa (Taikatalvi)

Nipsu
- "Ja minä löysin sellaisen, joka alkaa L:llä ja päättyy A:han! Ja jossain keskellä on U ja O ja L, mutta enempää en sano!" (Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Krokotiilit, jättiläissisilisko, vesiputous, maanalainen tunneli ja kondori...viisi kauheita elämystä.! Ja näin pienellä eläimellä kuin minä! (Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Teemme tämän teidän vastuullanne"
- "Liikemaailmassa rupatellaan." (Muumipeikko ennustaa korteista)
- "Liikemaailma ei tunne lepoa." (Muumipeikko ennustaa korteista)
- "Se on psykosomaattista. Yläpää ei tunne pelkoa mutta jalat tutisevat." (Muumipeikko ja pyrstötähti)

Rouva Vilijonkka
- "Aiotko sinä olla aina samanlainen?" (Muumilaakson marraskuu)
- "Taide ei ole hupia! Taide on tuskaa!"
- "Ainoastaan miehet kykenevät näkemään sellaista, mitä ei ole olemassa."

Piisamirotta
- "Se [pyrstötähti] lähestyy. Maailman lapset voivat valittaa ja pelätä, mutta filosofi ei koskaan!" (Muumipeikko ja pyrstötähti)
- "Typerä nainen! Ei siivoaminen mitään auta." (Piisamirotta tokaisee Vilijonkalle, joka pesee aitojaan noesta)
- "Pikkuleipiä tässä tilanteessa? No ehkä yksi..."
- "Suuri taide edellyttää suurta kärsimystä."
- "Filosofit murskaantuu kuitenkin."
- "Hyödytöntä murehtia koska mitään ei voi tehdä."

Niisku
- "Miehet eivät ikävöi ystäviään!"
- "Kuinka minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!" (jaksossa 'Rannalta löytynyt hylky')

Tuutikki
- "Kesällä se on jonkun isän, talvella se on Tuutikin!" (Taikatalvi)
- "Sinä et sittenkään voinut olla avaamatta!" (Taikatalvi)
- "Tuollainen sinäkin olit tuhat vuotta sitten." (Taikatalvi)
 - "Ajattelen juuri parhaillaan revontulia. Ei voi tietää, ovatko ne olemassa vai näkyvätkö ne vain." (Taikatalvi)

Tove Jansson
- "Niin, minä kyllä söin mieluusti savea, mutta siihen se sitten jäikin." (Tove Janssonin vastaus haastattelijan kysymykseen siitä, miksei Tovesta tullut kuvanveistäjää isänsä tavoin)
- Haastattelija: "Pidätkö sinä lapsista?" Tove Jansson: "Sinä voisit yhtä hyvin kysyä minulta, pidänkö aikuisista? Ei sillä ole mitään tekemistä muodon kanssa. Jotkut lapset ovat persoonallisia ja hauskoja ja toiset voivat olla aivan kamalia." (Tove vuonna 1991 Kotiliesi-lehden haastattelussa)
- "Lastenkirjan tulisi olla tie, jonka päässä kirjailija pysähtyy lapsen jatkaessa kulkuaan." (Tove Jansson esseessään 1961)
- "Minusta tulisi joko huono maalari tai huono vaimo." (Tove päiväkirjassaan 1941 pohtiessaan avioliittoa)
- "Hamlet sanoi sen kauniimmin. Vilijonkka sanoi sen aikaisemmin. Hi hii." (Tove Jansson eräässä haastattelussa)
- "Joku on sanonut, että kaksi seikkaa on ihmiselle erityisen tärkeätä: hänen lapsuutensa ja hänen tapansa herätä aamuisin. Minun lapsuuteni oli onnellinen enkä omista herätyskelloa." (Tove Jansson 1962)
- "Elämäni lyyrillisimpiä hetkiä on, kun aikaisin keväällä soudan saareeni ja löydän kaiken sellaisena kuin syksyllä sen jätin. Suljen rakentamani tuvan oven, sytytän öljylampun, annan kellon pysähtyä ja kuuntelen ympäröivää merta." (Tove Jansson 1962)
- "Jos minä jollekin toivon jotakin hyvää, toivon hänelle saarta, jolla ei ole osoitetta." (Tove Jansson 1962)
- "Kun ryhdyin lukemaan tosissani, maailma muuttui kokonaan." (Tove Jansson)
- "Pieni ilkeys piristää. Ihmiset, jotka säteilevät hyvyyttä, ovat ikävintä, mitä tiedän." (Tove Jansson 1987)
- "Saaressa ihminen on yksin itsensä kanssa. Ajatuksista tulee selkeitä, unista yksinkertaisia. Elämä tuntuu jälleen lahjalta." (Tove Jansson 1987)
- "Olen antanut itselleni luvan leikkiä epätavallisen pitkään." (Tove Jansson 1994)
- "Suomalaisesta mytologiasta en tiedä yhtään mitään - teidän pitäisi kysyä joltain tämän mielenkiintoisen alan asiantuntijalta. Uskon tietenkin menninkäisiin ja muihin näkymättömän maailman olioihin. Tai ainakin suurimmaksi osaksi näkymättömän. Totta kai olen nähnyt niitä!" (Tove Jansson 1994)  
- "Minä haluan mennä eteenpäin, ei, ei mennä, vaan leikkiä eteenpäin elämässä." (Tove Jansson 1947) 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti