maanantai 15. huhtikuuta 2013

Työrauha?

Ihan varmasti lähes jokainen on lukenut Alppilan opettajan erotuksesta. Opettaja oli poistanut häirikön ruokalasta tuuppimalla tätä selkään; varsinaista satuttamista se ei siis ollut. Tämä kuitenkin katsottiin oppilaan henkilökohtaisten rajojen ylittämiseksi ja nyt mediassa kiistellään puolin ja toisin siitä, MITÄ opettaja saa (ja ei saa) tehdä.

No niin. Fiksut aikuiset lyövät päänsä yhteen kouluissa, lehtien toimituksissa ja politiikassa; mitä asialle tehdään. Mitä opettajien kuuluu tehdä? Itse hämmästelen suuresti sitä että miksei nuorilta kysytä MITÄÄN?? Olisiko se niin vaikeaa vaikka järjestää joku kysely koululaisille? Yläasteelaiset ja lukiolaiset ovat varsin valmiita vastaamaan kysymyksiin heidän omasta työskentelystään ja jopa ala-asteelaisilla voi olla hyvinkin huomioimisen arvoisia mielipiteitä. Jos järjestäisi yhdenkin koulun laajuisen kyselyn, siinä olisi aineistoa vaikka väitöskirjaksi!

Eli: kysytään nuorilta, minkä he kokevat työrauhaksi? Mikä häiritsee ja mikä ei? Mitä opettaja saa ja mitä ei saa tehdä? Saako huutaa? Tuuppia? Tavallaan kysymykset kuulostavat helpoilta... mutta sitä se ei välttämättä ole. Vastaukset voivat hyvinkin yllättää. Parastahan olisi jos nuoret otettaisiin keskusteluun mukaan. Järjestettäisiin vaikka tilaisuus, jonne tulisi jokaiselta luokalta ainakin yksi edustaja (voisi olla useampiakin jos enempää kiinnostaa) ja puhuttaisiin oppilaiden ja opettajien kesken. Oppilaille annettaisiin tunne siitä, että he voivat vaikuttaa omassa ympäristössään. Lähentelisi täydellisyyttä jos saataisiin vielä nuorten kannanotoille mediahuomiota.

Miksi siis nuorilta ei kysytä? Vaikka asia koskee meitä? Itse ainakin kärsin koulussa kun opettajilla ei ole keinoja puuttua tuntihäiriköintiin. Opettajainhuoneessa sanotaan että "Hae siinä tilanteessa rehtori", mutta eipä raukka uskalla. Ei, koska hän ajattelee ettei koulun päätä tällaisella voi kiusata. Olisi ylilyöntiä. Mutta jos saataisiin oppilailta mielipiteet kasaan että nämäkin kannattavat tätä ratkaisua... voisiko tilanne muuttua? Saisiko tämä opettaja tarpeeksi asennetta hakea apua?
Jossakin leikittiin ajatuksella poliisien kutsumisesta. Taas idea ollaan lytätty "ylilyömisenä". Mutta onko se sitä? Eikös poliisi jos kuka ole oikea henkilö päättämään (lakien asiantuntijana) että mikä on ylilyönti? Että missä kohtaa häntä tarvitaan? Voisiko tämänkin takoa opettajille kalloon? Teillä on muitakin toimintatapoja kuin oppilaitten tuuppiminen!!

Kuunnelkaa, niin he kertovat.
Ja sitten valitetaan siitä kun nuorista kasvaa passiivisia. Ei äänestetä tai oteta kantaa. No ei tietenkään! Jos ei kysytä mielipiteitä, ei niitä osata loppujen lopuksi antaakaan! Missä kohtaa tajutaan että olisi niillä murkkuiässä taistelevilla paljonkin sanottavaa jos vain kuunneltaisiin hetki?

2 kommenttia:

  1. Nuorten kuunteleminen voisi olla ihan hyvä juttu. Itse olen tässä asiassa sitä mieltä, että tuo tuuppiminen oli aivan sallittua, eikä mikään ylilyönti, jos kerran poika ei itse muuten suostunut lähtemään, vaikka kauniisti pyydettiin. Muistelisin, että meidän koulussa ruokasodan aloittaneet poistettiin ruokalasta ihan kädestä pitäen ja ehkä hieman vauhtia antaen, mutta eipä siitä tullut kellekään mitään ongelmia/traumoja. Tosin, en ole itse nyt tätä jupakkaa kovin aktiivisesti seurannut, että voi olla että olen ymmärtänyt täysin väärin. Tällaista kuitenkin itselleni tuli mieleen (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse taas näen että oppilailla on oikeus koskemattomuuteen.

      Jos miettii, mikä huonon käytöksen takana on. Traumat? Siinä tapauksessa olisi hirveää että traumojen seuraukseen (huono käytös) puututaan alkuperäistä ongelmaa pahentavalla tavalla. Ja muutenkin tuuppiminen sun muu aiheuttaa jännitettä opettajien ja oppilaiden välille. Seuraus: ensi kerralla ei kuunnella kuin vasta kun käydään taas käsiksi. Sitä seuraavalla kerralla tarvitaan rajummat otteet ja viimeiseksi nuijanukutus.

      Koskaan ei tuuppiminen sun muu ole oikea vastaus. Voidaan sitten tosiaan kutsua vaikka rehtori paikalle, seuraavaksi poliisit, jos ei muuten kuuntele. Mutta pitää opettaa kuuntelemaan auktoriteettiä, eikä fyysistä pakottamista.

      Poista